Innovation och proaktivt – er stora utmaning?

Innovation

Det är nu det händer, det vi pratade om och ”hypade” kring sekelskiftet: globalisering, digitalisering, molnet, Internet of Things, nya kommunikationskanaler med kunder och omvärld… Den omvandling som resebyråbranschen var en av de första att gå igenom (minns ni när SAS hade ett stort försäljningskontor vid Stureplan?), sköljer nu över många branscher samtidigt. Digitaliseringen förändrar tjänstebranscher som revisorer och redovisning, möjliggör för nya och internationella konkurrenter inom bank och finans, gör att det papperslösa kontoret närmar sig och ändrar villkoren för kontorsmaterial-branschen… Internet of Things ändrar villkoren för industriföretagen och möjliggör t ex för förarlösa bilar. När bilarna är förarlösa kan vi klara oss på 10% av dagens antal (vi kan ju dela på dem mycket enklare), vi behöver inga taxichaufförer och inga körskolelärare. Och marknadsföringen har ändrats för alla företag – nu gäller det att hitta kunderna via bra innehåll (”content marketing” var väl årets hype 2015?). Att köpa sig uppmärksamhet är snart inte möjligt, det ser ad-blockers till.

Som ledare kan man ju nu lätt få ångest för att bli ett nytt Nokia eller Kodak. Hur ska man lyckas med att utveckla nya affärsmodeller och arbetssätt, där pro-aktivitet och innovation troligen är ledord, samtidigt som man vårdar grundaffären, som trots är basen i verksamheten och det som fortfarande skapar lönsamhet?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *