Ser ni på den nya uppstickaren som en clown på er marknad?

Är din organisation en mätt katt och nöjd med vad ni har just nu?
Ett företag får inte bli stillastående utan måste hela tiden tänka framåt och utvecklas. Även om allt för tillfället går bra, om ni idag är marknadsledande, så måste ni utvecklas minst lika fort som konkurrensen för att behålla den positionen. ”Den snabbe äter den store”, beskriver vad som händer i många branscher. Att inte analysera skeenden och strömningar runt omkring sig kan vara ödesdigert. Disruptiva lösningar som über, AirBnB eller Spotify ändrar villkoren i sina branscher.

Known knowns, known unknowns, and unknown unknowns.
Utvecklingen från produkt till tjänst, där t ex Volvo nu säljer nya bilen som ett abonnemang, drar fram i bransch efter bransch. Digitalisering av valutan, globalisering och AI är starka omvärldstrender som påverkar alla. Förändringstakten är mycket hög och förväntas bara att öka. Den strategiska osäkerheten är hög, de okända faktorerna är många och ofta svårbedömda. Det var ju inte så att Kodak inte fattade att digitalkameran kom. Men de lyckades inte fatta rätt beslut och ställa om verksamheten. Kanske var de för sent ute? Det gäller att identifiera sina ”unknowns” tidigt. Och att glömma allt vad ”så har vi alltid gjort här”-kultur heter.

Att analysera det okända handlar dock inte bara om att se faror utan minst lika mycket om att se möjligheter. Nya marknader och affärsmöjligheter kanske precis är runt hörnet? Ni kanske har möjligheten att bryta ny mark utan eller med svag konkurrens? Är det NI som är det agila digitala företaget, när konkurrenterna sticker huvudet i sanden och sitter fast i gamla mönster och systemlösningar?

Släpp loss och sätt igång!
Börja med att avsätta tid till att diskutera igenom omvärldsförändringarna. Hur kommer er bransch se ut om 5 år? Hur kommer er verksamhet påverkas av AI, autonoma fordon, bitcoins eller klimatförändringar? Kanske vet ni redan mycket om vad som händer, kanske behövs en djupare analys på vissa områden? Nästa steg är att arbeta igenom frågan hur detta ska påverka er strategi? Vilka vägval ser ni och hur ska ni prioritera? Vad ska ni agera på omedelbart och vad kan vänta? Hur ska planen för verksamheten se ut för kommande år?

Helst ska ert arbete inte bara mynna ut i ett långt textdokument eller powerpoint med massor av ”bullet points”. Om ni vill att övriga organisationen ska kunna förstå och ta till sig budskapet, är det så mycket mer effektivt med en väl strukturerad, sammanfattande bild.

Kontakta oss på Business Design Studio, så hjälper vi dig i ditt arbete.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *