Det räcker inte med att förklara, man måste få dem att förstå också.

Ditt jobb är att driva företaget mot utveckling och framgång. Nya idéer skall implementeras och genomföras.
I en organisation kan invanda mönster och rutiner vara svåra att rubba och förändringsarbetet tar längre tid än vad marknaden tillåter.
En bild säger, som sagt, mer än tusen ord och kan snabbt förklara den process som måste till för att ni inte ska hamna efter.

Förändringstakten är hög i dagens företag och organisationer. Att snabbt förankra och sprida en ny inriktning och ändrade arbetssätt kan vara svårt.
Genom att skapa en fysisk bild av vad som skall bli gjort och vilken den nya målbilden är ger man sina medarbetare en chans att genast förstå processen och det gemensamma målet.
Med vår förändringsledning utvecklar du en unik bild som visualiserar det ni har framför er.

Vi tillhandahåller managementkonsulttjänster inom strategiutveckling och förändringsledning genom visualisering.
Vi vänder oss till exekutiva chefer och tvärfunktionella ledare som skall bedriva förändring i sin organisation.

Möten man minns

Ibland lägger man ner mycket tid på att planera och genomföra ett möte, t ex ett ”kundevent” av något slag. Alla kommer dit, trivs och tycker att det är utmärkt. Men det kan vara svårt att få det att bli ihågkommet en längre stund. Där kan en visualisering av mötet vara till hjälp! Genom att live-rita under mötet och sedan sammanställa till bilder att skicka ut till alla mötesdeltagare, så kommer de ihåg mötet längre.  Det händer att de nästa år säger ”Ah, den där mötesdokumentationen har jag haft framme på mitt rum hela året. Alla som sett den undrar och frågar var den kommer ifrån:”

Bild: Dokumentation av nätverkslunch

Vill du att ditt nästa arrangemang ska stanna kvar längre hos deltagarna? Kontakta mig på lena.pehrs@3373.se eller 0703-433733 så kan vi hitta en bra lösning för dig.

Sammanfattning i bild

Executive summary in picture

Det är lätt att det blir omfångsrikt, när det är mycket som ska förklaras och komplexa sammanhang som ska förstås. Fast det blir ju förstås inte lätt för andra att förstå det omfångsrika! Det är här som bilder kan hjälpa oss. Väl valda bilder och metaforer gör det enklare att ta till sig, förstå och komma ihåg. Och inte minst roligare att prata kring!

Det går faktiskt att ta ner 28 sidor power point till en (1) sammanfattande bild.En ”executive summary” i bild. Gör livet enklare för alla?

 

 

Digitalisering och individen

Novus digitalisering

I september hade vi ett frukostseminarium om ”Individen och digitalisering i arbetslivet”, där grunden var en undersökning som gjorts av Novus. Undersökningen visade t ex att endast 3 av 10 hade förtroende för ledningens förmåga att hantera de utmaningar som digitaliseringen medför. Minst sagt en utmaning när det kommer till förändringsledning! Vill du läsa mer om undersökningen kan du göra det på Novus hemsida.

På frukostseminariet hade vi en workshop kring resultatet och vad det betyder för utvecklingen av verksamheter – den ritade dokumentationen ser du ovan. Har du en utmaning som du känner vore rolig att göra en bildbaserad workshop kring? Välkommen att mejla lena.pehrs@3373.se.

 

Att bildsätta tankar

”Jag hör och jag glömmer

Jag ser och jag kommer ihåg

Jag gör och jag förstår”

                                    Konfucius

Borde han inte lagt till ”Jag får mina tankar bildsatta och jag blir engagerad och kreativ?”. Men i övrigt håller jag med honom. Bildbaserad förändringsledning

Behöver er strategi förankras bättre?

Sitter du med en väl uttänkt strategi, som ni i ledningsgruppen jobbat intensivt med och som ni nu är riktigt nöjda med? Bara det att när ni har presenterat den för alla medarbetare, så har de inte riktigt nappat? Har du stått där med en powerpoint som du känt att ”nja, kanske inte blev så himla rolig då, men de får väl fokusera på innehållet och lyssna uppmärksamt ändå”? Känt att du inte nått riktigt fram?

Just den situationen har jag flera kunder som beskrivit. Och det är inte så enkelt! Inte så himla lätt att få fram budskapet, hur väl formulerat det än är. Här måste man hitta andra vägar att nå ut och nå fram. Här har jag hjälpt mina kunder att beskriva strategin i bildformat istället. Eller som en film, där bilden växer fram medan ledningen beskriver strategin. När sedan medarbetarna kommer tillbaka till kontoret efter ”kick-offen” så hänger bilden där på väggen. För alla att gå fram, se på, ta på, läsa, diskutera… Kort sagt: vi jobbar med flera sinnen för att nå fram och väcka engagemang.

Nu brukar ju strategier vara företagshemligheter, så jag kan tyvärr inte posta något verkligt exempel här*. Istället kan du titta på den här filmen, så får du en känsla för vad vi kan skapa:

*Jag kan visa verkliga exempel om vi ses och du inte tillhör samma bransch.